سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هر آنچه لازم است درمورد کبد چرب بدانید+بهترین راه مدیریت کبد چرب

 

کبد چرب

کبد شما بزرگترین عضو بدن شماست. به بدن شما در هضم غذا، ذخیره انرژی و حذف سموم کمک می کند. بیماری کبد چرب وضعیتی است که در آن چربی در کبد شما تجمع می یابد.اگرچه ممکن است هیچ علامتی ایجاد نکند، اما می تواند منجر به مشکلات سلامتی قابل توجهی شود. ایجاد تغییرات در سبک زندگی شما کلید پیشگیری و بهبود این وضعیت است.

انواع کبد چرب:

بیماری کبد چرب الکلی (NAFLD    ) : بیماری کبد چرب الکلی که استئاتوهپاتیت الکلی نیز نامیده می شود. که در آن شما دچار التهاب و آسیب سلول های کبدی و همچنین چربی در کبد می شوید. التهاب و آسیب سلول های کبدی می تواند باعث فیبروز یا زخم شدن کبد شود.

بیماری کبد چرب الکلی به دلیل مصرف زیاد الکل است. کبد شما بیشتر الکلی را که می نوشید تجزیه می کند، بنابراین می تواند از بدن شما خارج شود. اما فرآیند تجزیه آن می تواند مواد مضر تولید کند. این مواد می توانند به سلول های کبد آسیب برسانند، التهاب را تقویت کنند و دفاع طبیعی بدن شما را تضعیف کنند. هرچه الکل بیشتری بنوشید به کبد آسیب بیشتری وارد می کنید. بیماری کبد چرب الکلی اولین مرحله بیماری کبدی مرتبط با الکل است.

بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) : NAFLD نوعی بیماری کبد چرب است که با مصرف زیاد الکل ارتباطی ندارد.

به این معنی است که شما در کبد خود التهاب دارید. التهاب و آسیب سلول‌های کبدی که با NASH اتفاق می‌افتد می‌تواند باعث مشکلات جدی مانند فیبروز و سیروز، که انواع زخم‌های کبدی هستند، و سرطان کبد شود. این مشکلات می تواند منجر به نارسایی کبد شود و نیاز به پیوند کبد داشته باشد. حدود 20 درصد از افراد مبتلا به NAFLD NASH دارند.

انواع گریدهای کبد چرب

1.     کبد چرب گرید 1 (هپاتیک استئاتوسیس)

   کبد چرب گرید 1 به عنوان کبد چرب ساده یا خفیف نیز شناخته می شود. این نوع کم شدت بیماری کبد چرب است. در این مرحله، تجمع چربی در کبد هنوز آسیب قابل توجهی ایجاد نکرده است.

اکثر افراد فقط به کبد چرب گرید یا مرحله 1 مبتلا می شوند. اغلب این اتفاق می افتد بدون اینکه آنها حتی از آن مطلع باشند. پزشکان معمولاً وقتی آزمایشاتی را به دلایل دیگر انجام می دهند، آن را پیدا می کنند.رسیدگی به این وضعیت برای جلوگیری از پیشرفت تجمع چربی که منجر به مراحل شدیدتر می شود، مهم است. با این حال، این پیشرفت به طور کلی فقط در تعداد کمی از موارد رخ می دهد.

 

2.     کبد چرب گرید 2 (استئاتوهپاتیت غیر الکلی)

 مقادیر زیادی چربی در کبد چرب درجه 2 "داخل" کبد رسوب می کند. سلول های کبد این ماده را به صورت قطرات میکروسکوپی ذخیره می کنند.

کبد چرب درجه 2 بین شدید و خفیف یک مرحله انتقالی است. بیماری هنوز می تواند در این مرحله بهبود یابد، اگرچه نه به اندازه سطح 1. مرحله ای که بیماری در زمان تشخیص به آن می رسد - زود یا دیر - نیز بر میزان بهبودی تأثیر می گذارد. اگر به مرحله 3 نزدیک شود کندتر بهبود می یابد.

 

3.     کبد چرب گرید 3 (فیبروز)

بیماری کبد چرب درجه 3 شدیدترین شکل بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) است. با تجمع زیاد چربی در کبد همراه است.

بیماری کبد چرب درجه 3 به این معنی است که فرد دارای درصد زیادی از چربی در کبد خود است. NAFLD درجه 3 زمانی اتفاق می‌افتد که کبد فرد دارای درصد چربی بیش از 66% منبع مطمئن و التهاب شدید باشد.

چربی بیش از حد مرتبط با درجه 3 خطر پیشرفت بیماری را در فرد افزایش می دهد. در موارد شدید، ممکن است فرد به پیوند کبد نیاز داشته باشد.

 

4.     کبد چرب گرید 4 (سیروز)

اکثر افراد مبتلا به NAFLD در مراحل اولیه بیماری (کبد چرب ساده یا استئاتوز) هستند و تنها تعداد کمی از آنها مراحل جدی تری را ایجاد می کنند. ممکن است چندین سال طول بکشد تا فیبروز یا سیروز ایجاد شود. اگرچه اغلب هیچ علامتی همراه با مراحل اولیه NAFLD وجود ندارد، مهم است که در مورد سلامت کبد خود فکر کنید.

 

علائم بیماری کبد چرب

بیماری کبد چرب معمولاً علائمی ایجاد نمی کند. افرادی که علائم دارند ممکن است:

·        درد در قسمت سمت راست بالای شکم خود

·        کاهش وزن

·        احساس خستگی یا به طور کلی ناخوشی

 

علائمی که نشان می دهد ممکن است بیماری کبد چرب جدی تری داشته باشید عبارتند از:

·        زردی چشم و پوست (یرقان)

·        کبودی

·        ادرار تیره

·        شکم متورم

·        استفراغ خون

·        مدفوع سیاه (مثل)

·        خارش پوست

در صورت داشتن هر یک از این علائم به پزشک مراجعه کنید.

 

علائم کبد چرب در چهره

مراحل اولیه بیماری کبد چرب اغلب علائمی ایجاد نمی کند. اما تغییرات صورت و پوست مانند پف کردگی، تغییر رنگ و خارش می تواند نشان دهنده بیماری کبد چرب باشد.

در بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) که شایع ترین بیماری مزمن کبدی است. در حالی که ممکن است شایع باشد، علائم اغلب ظریف هستند. با گذشت زمان، ممکن است متوجه تغییراتی در صورت خود شوید که به دلیل شناخته شده دیگری نیست.

ممکن است برخی از اثرات بیماری کبد چرب را روی صورت خود مشاهده کنید. علائم احتمالی صورت شامل موارد زیر است:

1. پف کردگی

بیماری پیشرفته کبدی می تواند بر توانایی کبد شما برای ساخت پروتئین تأثیر بگذارد که می تواند جریان خون و برداشت مایعات را مختل کند. در نتیجه، ممکن است متوجه شوید که صورتتان کمی پف کرده است.

2. پوست تیره در چین گردن

بیماری کبد چرب می تواند به افزایش مقاومت به انسولین کمک کند، به این معنی که بدن شما نمی تواند به طور موثر از انسولین استفاده کند.

3. روزاسه

روزاسه یک بیماری پوستی است که می تواند باعث شود پوست شما بسیار قرمز به نظر برسد. همچنین ممکن است هنگام ابتلا به روزاسه، متوجه رگ های خونی قرمز کوچک یا برجستگی های سفید روی صورت خود شوید.

4. بثورات در اطراف دهان

بیماری های مزمن کبد مانند بیماری کبد چرب می تواند باعث شود بدن شما مواد مغذی خاصی را به طور موثر جذب نکند. یکی از این مواد معدنی روی است. بسیاری از افراد مبتلا به NAFLD کمبود روی دارند.

5. خارش

بیماری کبد چرب می تواند منجر به خارش پوست از جمله روی صورت شما شود. خارش بیشتر به دلیل نمک های صفراوی بیش از حد در بدن شما است.

6. زردی

بیماری کبدی پیشرفته می تواند منجر به زردی شود. این وضعیت باعث می شود پوست و سفیدی چشم شما زرد به نظر برسد. علائم زردی معمولاً قبل از انتشار به بقیه بدن در چشم ها و صورت شما ظاهر می شود.

 

تشخیص کبد چرب

بیماری کبد چرب می تواند بدون ایجاد هیچ علامتی رخ دهد. معمولاً زمانی تشخیص داده می شود که آزمایش خون معمولی برای بررسی کبد خود انجام دهید. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است به بیماری کبد چرب با نتایج آزمایش غیرطبیعی مشکوک شود، به خصوص اگر چاق هستید.

مطالعات تصویربرداری از کبد شما ممکن است رسوبات چربی را نشان دهد. برخی از آزمایش‌های تصویربرداری، از جمله سونوگرافی ویژه و اسکن‌های MRI می‌توانند به تشخیص بیماری و ایجاد بافت اسکار در کبد کمک کنند. اما تنها راه برای اطمینان از اینکه بیماری کبد چرب تنها علت آسیب کبد است، بیوپسی کبد است. بیوپسی کبد شامل گرفتن نمونه بافتی از کبد با سوزن است. سوزن یک تکه کوچک از بافت کبد را که می توان زیر میکروسکوپ مشاهده کرد، برمی دارد.

علل ابتلا به کبد چرب

·        اضافه ورن مخصوصا در ناحیه شکم

·        داشتن کلسترول خون یا تری گلیسیرید بالا

·        نوشیدن الکل زیاد

·        ابتلا به دیابت نوع 2 یا مقاومت به انسولین

 

عللی که کمتر رایج اند:

·        تیروئید کم کار

·        داروهای خاص

·        داشتن سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

·        برخی از افراد نیز به دلیل عوارضی که در اواخر بارداری ایجاد می شود، ممکن است به کبد چرب مبتلا شوند.

 

عوارض بیماری کبد چرب

در بسیاری از افراد، کبد چرب به خودی خود در ابتدا مشکلات زیادی ایجاد نمی کند.

در طول زمان می تواند به آرامی بدتر شود. چربی اضافی در کبد باعث التهاب کبد می شود که در نهایت منجر به زخم (فیبروز) کبد می شود. همچنین ممکن است منجر به بیماری های مزمن کبدی جدی تر، مانند سیروز یا سرطان کبد شود.

برخی از افرادی که به سیروز کبدی شدید مبتلا می شوند نیاز به پیوند کبد دارند.

افراد مبتلا به کبد چرب بیشتر در معرض خطر حمله قلبی و سکته هستند.

 

درمان بیماری کبد چرب


در واقع هیچ دارویی برای درمان بیماری کبد چرب وجود ندارد.و شما تنها با رعایت کردن میتوانید این بیماری را مدیریت کنید. مدیریت شامل ایجاد تغییراتی در سبک زندگی شماست. این می تواند شرایط را بهبود بخشد و حتی آن را معکوس کند.

 

توصیه هایی برای کبد چرب

·        از رژیم غذایی سالم پیروی کنید و از مصرف شکر پرهیز کنید

·        کاهش وزن

·        به طور منظم تمرین کن

·        قند خون خود را کنترل کنید

·        اگر کلسترول بالا را دارید درمان کنید

·        از داروهایی که می توانند بر کبد شما تأثیر بگذارند اجتناب کنید

·        الکل مصرف نکنید یا خیلی کم مصرف کنید و سیگار را ترک کنید

·        اگر کبد چرب شما ناشی از الکل است، مهم ترین کاری که باید انجام دهید ترک الکل است. این مانع از ابتلا به یک بیماری جدی تر می شود.

 

10 ماده غذایی  برای کبد چرب

 

پیروی از یک رژیم غذایی کامل و مغذی غنی از فیبر، پروتئین بدون چربی یا گیاهی و چربی های سالم بهترین راه برای بهبود سلامت کبد، کاهش خطر بیماری و کاهش وزن سالم است.

1.قهوه برای کمک به کاهش آنزیم های غیر طبیعی کبد

فنجان قهوه روزانه شما می تواند به محافظت از کبد در برابر NAFLD کمک کند.

 

2. سبزی برای جلوگیری از تجمع چربی

ترکیبات موجود در اسفناج و سایر سبزیجات برگدار ممکن است به مبارزه با بیماری کبد چرب کمک کند.

 

3. لوبیا و سویا برای کاهش خطر ابتلا به NAFLD

هم لوبیا و هم سویا در کاهش خطر ابتلا به NAFLD نویدبخش بوده اند.

 

4. ماهی برای کاهش التهاب و سطح چربی

ماهی های چرب مانند سالمون، ساردین، ماهی تن و قزل آلا سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند.

 

5. غلات کامل برای فیبر

غذاهای غنی از غلات کامل و فیبر مانند بلغور جو دوسر با کاهش خطر بیماری‌های مرتبط با NAFLD مرتبط هستند.

 

6. آجیل برای کمک به کاهش التهاب

رژیم غذایی سرشار از آجیل با کاهش التهاب، مقاومت به انسولین، استرس اکسیداتیو و شیوع کمتر NAFLD همراه است.

 

7. زردچوبه برای کاهش نشانگرهای آسیب کبدی

دوزهای بالای کورکومین - ماده فعال موجود در زردچوبه - ممکن است نشانگرهای آسیب کبدی را در افراد مبتلا به NAFLD کاهش دهد.

 

8. تخمه آفتابگردان برای آنتی اکسیدان

دانه های آفتابگردان به ویژه سرشار از ویتامین E هستند، آنتی اکسیدانی که اغلب از منبع مورد اعتماد (از طریق مکمل) در درمان NAFLD استفاده می شود.

 

9. مصرف چربی های اشباع نشده را افزایش دهید

تعویض منابع چربی اشباع شده - مانند کره، تکه های چرب گوشت، سوسیس و گوشت های پخته شده - با منابع چربی غیراشباع - مانند آووکادو، روغن زیتون، کره آجیل و ماهی چرب - ممکن است برای مبتلایان به NAFLD مفید باشد.

 

10. سیر برای بهبود سلامت کلی

این سبزی نه تنها به غذا طعم می بخشد، بلکه مطالعات تجربی کوچک نیز نشان می دهد که مکمل های پودر سیر ممکن است به کاهش وزن و چربی بدن در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب کمک کند.

 

پاکسازی کبد

آیا کبد شما احساس کندی و کار بیش از حد می کند؟ با این 6 روش ساده برای پاکسازی و جوانسازی آن به اندام سم زدایی کبد سخت کوش خود مقداری TLC بدهید.

کبد شما مسئول فیلتر کردن سموم از بدن شما است. با گذشت زمان، ممکن است بیش از حد بارگیری شود. حمایت از سلامت کبد برای سلامت کلی شما ضروری است. برای کشف روش های طبیعی برای پاکسازی ملایم کبد درست در خانه، ادامه مطلب را بخوانید. ما نکات کلیدی را در مورد نحوه پاکسازی کبد با تغییرات کوچک رژیم غذایی و سبک زندگی به اشتراک خواهیم گذاشت.

 

1.     آب بیشتری مصرف کنید: با شروع آسان، آب عالی است و یکی از بهترین روش های سم زدایی کبد است.

 

2.     عرق کردن راهی سم زدایی است: عرق کردن بدن شما ضروری است. اگر به سادگی با پیاده روی یا به دلیل آب و هوا عرق می کنید، کمک زیادی به شما نمی کند. عرق خارج شده از بدن شما در نتیجه ورزش فواید سم زدایی دارد.

 

3.     با غذاهای سمی خداحافظی کنید: فست فود تبدیل به یک روش زندگی شده است. بدون اینکه بدانیم، ما مقادیر زیادی از غذاهای فرآوری شده را مصرف می کنیم که سلامت کبد را به خطر می اندازد.

 

4.     آب سبزیجات خام برای نجات: گنجاندن تمام سبزیجات خام در رژیم غذایی می تواند برای اکثر مردم کمی دلهره آور باشد.

 

5.     شما به غذاهای غنی از پتاسیم نیاز دارید: بدن انسان به 4700 میلی گرم پتاسیم توصیه شده در روز نیاز دارد. وقتی غذای شما سرشار از پتاسیم باشد، به پاکسازی کبد، کاهش فشار خون سیستولیک و کلسترول کمک می کند و از سیستم قلبی عروقی سالم حمایت می کند.

 

نوشیدنی های مفید برای پاکسازی کبد

·        آب لیمو

·        نوشیدنی زنجبیل و لیمو

·        آب گریپ فروت

·        چای زردچوبه

·        چای سبز

·        چای بابونه

·        چای جو دوسر

·        آب میوه عناب

·        چای نعنا

·        چای بری شیزندرا

·        قهوه

 

رژیم غذایی برای کبد چرب

 

به گفته محققان پیشگام در این زمینه، هنوز هیچ درمان پزشکی برای بیماری کبد چرب غیر الکلی وجود ندارد. بنابراین این بدان معناست که داشتن یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم بهترین راه برای جلوگیری از شروع آسیب کبدی یا معکوس کردن بیماری کبد در مراحل اولیه است

پس اینکه از یک رژیم مناسب که هم سلامتی شما را تضمین کند و نیز در کنترل کردن بیماری کبد چرب به شما کمک کند بهترین راه حل است .